Fra New York til Los Angeles – en tur fra øst til vest

Så blev det tid til at forlade New York og bevæge os mod vest til Los Angeles i Californien. Denne tur startede tidligt lørdag morgen med at få pakket vores sidste ting inden vi kunne få en hurtig bid morgenmad på hotellet og tage i lufthavnen. Her opdagede vi, at ved at tjekke ind på mobilen hjemmefra havde vi fået et så kald TSA PreCheck, hvilket åbenbart betød, at vi kunne komme i en særskilt kø til sikkerhedskontrollen i lufthavnen. Det medførte også, at sikkerhedskontrollen kun tog 5 minutter og vi derfor havde næsten 2 timers ventetid i lufthavnen.

Flyveturen tog ca. 6 timer, og var en anelse turbulent. Vi kom dog godt frem til Los Angeles, hvor vi fik samlet vores bagage og kom afsted ud til biludlejningsfirmaet hvorfra vi skulle hente vores bil. Her måtte vi stå i kø i næsten en time, da ekstremt mange af de øvrige kunder foran os ikke engang havde bestilt deres biler hjemmefra, og således skulle til at beslutte sig for køretøjstype, forsikringer, ekstraudstyr osv. Da det endeligt blev vores tur blev vi så mødt med en besked om, at vores bil først ville være klar efter yderligere 30 minutter. Dette var vi ikke interesseret i, så vi blev – med en ret heftig rabat – tilbudt en opgradering af vores bestilte køretøj til en Mercedes GLK 350. En rigtig lækker bil, som dog skulle vise sig at være alt for lille til alt vores bagage. Vi fik derfor yderligere en opgradering til en helt anden klasse, hvilket vil sige, at vi endte med en kæmpe stor Dodge med 7 sæder (bageste 2 kunne laves til bagagerum) i stedet for.

Da det hele var faldt på plads med bilen, begav vi os mod vores hotel. Vi havde hørt fra mange på forhånd, at Los Angeles (LA) generelt er en ekstremt kedelig by. Dette skulle vise sig at være meget rigtigt! Området omkring vores hotel var et fladt og kedeligt område med nogle kedelige bygninger og en masse fastfood restauranter. Til den der måske har set Breaking Bad, så minder byen ekstremt meget om Albuquerque med en masse spansk talende over det hele, små mexicanske fastfood restauranter og kedelige gullige huse og meget tørt miljø.

På trods af vores meget lange rejse – tidsforskel på yderligere 3 timer og vi havde været tidligt oppe – synes vi alligevel at vi skulle ud og se lidt den første aften. Vi hoppede derfor i bilen og kørte afsted med Downtown LA og Hollywood området. Her fik man et lidt bedre indtryk af byen – palmer i gaderne og store flotte huse. Herfra tænkte vi, at vi ville forsøge at se det berømte Hollywod skilt. Dette skulle dog vise sig at være en længere køretur, og da vi først kom frem var mørket faldt på, og der var næsten intet at se. Skiltet er MEGET mindre end man forestiller sig fra film, men vi fik det da at se. Herfra bevægede vi os hjem mod hotellet, da vi dagen efter skulle afsted til Universal Studios i Hollywood.

Søndag morgen stod vi tidligt op og gjorde os klar, så vi kunne komme ud til Universal Studios i ordentlig tid og undgå de store folkemængder. Vi havde valgt at spare ”forrest-i-køen” og ”parkering-tæt-på-indgangen” billetterne væk, hvilket skulle vise sig at være en god beslutning! Vi kom så tidligt, at vi blev gennet ind på parkeringspladserne helt oppe ved indgangen som normalt er afmærket til de dyrere billetter, og da vi var der lige omkring åbningstid, var der heller ingen kø ved indgangen. Vi havde fået et tip om, at det var en god idé at starte sit besøg med at tage en guided rundtur med ”Universal Studios Tour”. Dette er vi helt enige i! Igen var vi nogle af de første mennesker i parken, så vi steg lige om bord på det lille tog og begyndte vores tur. Her kom vi rundt og se nogle af de forskellige kulisser fra diverse film, bygningerne og området brugt af Universal Studios, 4D oplevelser samt rigtige film-effekter. 4D oplevelserne var Ulla ikke så meget for – der blev skreget og holdt godt fast i min arm da vi oplevede at være midt i en blanding af King Kong og Jurassic Park filmene. Af de rigtige effekter fik vi blandt andet oplevet hvordan de laver regnvejr i filmene og fik set hajen fra Jaws.

Efter vores rundtur på omkring en time, besluttede vi os for at prøve nogle af forlystelserne i parken også. Her startede vi med The Simpsons forlystelsen, som er en form for robotarm man er spændt fast i og bliver kastet frem og tilbage imens en film vises rundt om så det er som at være med i filmen. Vi var dog alle enige om at det ikke var en fantastisk oplevelse, da vi endte med at blive lidt køresyge. Det skulle dog ikke afholde Per og jeg fra at prøve en tilsvarende tur med ”The Minions” som tema. En anden mulighed i parken er at opleve forskellige shows. Vi var ikke helt sikre på hvad dette var for noget, så vi satte os ind til noget de kaldte ”Water World”. Dette skulle vise sig at være en optræden med en masse effekter lige for øjnene af os. Eksplosioner, vandski der kom ræsende rundt i et lille bassin og endda en flyvemaskine der kom smadrende igennem kulissen og landede i vandet foran os. Alt i alt et fantastisk show! Vi så også et special effects show, som viste lidt bag scenerne hvordan man laver diverse effekter på film som f.eks. at indsætte en hvilken som helst baggrund på en film (green screen) eller få en person til at optræde i vægtløs tilstand.

På dette tidspunkt begyndte vi at overveje hvor meget mere vi gerne ville nå inden vi skulle hjem, og der var selvfølgeligt lige en enkelt forlystelse vi gerne ville nå. Dette var Jurassic Park turen, som vi endte med at stå i kø til i næsten halvanden time. Her kom vi ned i en lille båd og blev sejlet igennem noget af sceneriet fra Jurassic Park filmene. Slutteligt – som med træstammen i Djurs Sommerland – skulle vi selvfølgeligt skubbes ned ad et 25 meter vandfald. Vi havde fortalt Ulla det på forhånd, og hun var selv gået med til at det nok skulle gå – selvom hun ikke var meget for det, og da heller ikke var helt tilfreds efterfølgende. Forskellen på denne båd – en båd med plads til 25 mennesker – og de små 4-personers kanoer i Djurs sommerland er, at en båd af denne størrelse sammen med lidt ekstra vand for foden af vandfaldet betyder at man bliver totalt gennemblødt. En mindre detaljer vi ikke rigtigt havde taget så tungt da vi stillede os i kø.

Vi sluttede dagen med et sidste show, som var et show med dyr fra forskellige film (bl.a. et par hunde fra ”Hotel for Dogs. Det var imponerende at se hvad de kan få dyrene til, men den generelle optræden var henvendt til det yngre publikum, og det var derfor ikke lige vores favorit for den dag.

Efter vores dag i Universal Studios kørte vi ind mod Hollywood igen, hvor vi parkerede tæt på Hollywood Boulevard og herfra gik en tur op og ned Hollywood Walk of Fame med de indgraverede sten med forskellige stjerner. Her sluttede vi vores aften med et godt måltid på Hard Rock Cafe, inden vi meget trætte kørte tilbage på hotellet for en sidste overnatning i LA.